[Liedloff] [Ljungberg] [Jackson]
[Pantley] [Sears]
[Granju] [SearsII] [Sears III] |
maailmaa muuttamassa |
|
Jean Liedloffin kirja ilmestyi alunperin jo 1975
ja siitä on tullut ”pehmeän lastenhoidon” klassikko. Liedloff itse
ei ajatellut kirjaansa lastenkasvatusoppaaksi, ja enemmän se onkin
maailmankatsomuksellinen teos. Luettuaan kirjan on herkästi kuin
tuore käännynnäinen: tuntuu siltä, että jokaisen vanhemman pitäisi
lukea tämä kirja, niin maailma olisi paljon parempi.
Keskityn esittelyssäni Liedloffin ajatuksiin lapsista. Tässä
pienessä kirjassa on kuitenkin paljon muutakin. Sen esitteleminen
on sikäli myös turhauttavaa, että kirja kannattaisi lukea kokonaan
– se on tiivistä tavaraa.
Liedloffin innostunutta, intohimoisesti asiaansa suhtautuvaa
kirjoitustyyliä en saa esittelyyn siirretyksi – tyylissä on jotain
hypnoottista, se kiehtoo ja ärsyttää. Ja oli sitten samaa tai eri
mieltä, kirja ei jätä kylmäksi. Se kannattaa lukea jo kaikkien
niiden kysymysten takia, joita lukiessa herää. |
|
ihmislajin jatkumo |
Kirjan näkökulma on evoluutiopsykologinen.
Continuum-teoria perustuu Liedloffin omiin kokemuksiin
eteläamerikkalaisen Yequana-intiaaniheimon parissa. Liedloff asui ja
eli heimon kylässä ja hänellä oli tilaisuus tarkkailla mm. heimon
tapaa olla lasten kanssa. Yequana-lapset viettävät käytännöllisesti
katsoen kuusi ensimmäistä kuukauttaan – siihen saakka kunnes alkavat
ryömiä – sylissä, kannettuina. Heidät otetaan mukaan joka paikkaan, he
ovat jatkuvasti mukana vanhempien tai isompien sisarusten tehdessä
töitä, keskellä tapahtumia. Liedloff kertoo hätkähtäneensä sitä, miten
erilaisia intiaanilapset olivat verrattuina hänen tuntemiinsa
länsimaisiin lapsiin. Yequana-vauvat, jotka saivat kyllikseen syliä,
läheisyyttä ja kantamista, olivat rauhallisia, fyysisesti rentoja ja
luottavaisia. Isompina, liikkumaan opittuaan, lapset olivat
itsenäisiä, eivät takertuneet äiteihin tai hoitajiinsa eivätkä
kitisseet näiden perään, vaan liikkuivat rohkeina ja tutkivat
ympäristöään, palatakseen aina välillä tarkistamaan, että ”tukipiste”
eli äiti tai muu hoivaaja oli paikalla. Lasten motoriset taidot
kehittyivät huomattavasti nopeammin kuin länsimaisten, vaunuissa ja
pinnasängyissä makuutettujen lasten.
Havaintojensa ja myöhempien tutkimustensa pohjalta Liedloff loi
continuum-teorian: lyhykäisyydessään ajatuksen siitä, että
ihmislajille on olemassa ”jatkumo”, luonnollinen elämäntapa, jota
ihmislajiin syntyvä lapsi lajinkehityksen lakien mukaan odottaa.
Meidän länsimaisessa lastenhoidossamme on vain menty oudosti metsään
ja harhauduttu tästä: lapsi, joka odottaa saavansa ensimmäiset
elinkuukautensa olla iho ihoa vasten, sylissä, kannettuna, lähellä
ihmisen sydämensykettä, luonnollisessa liikkeessä, pannaankin yksin
makaamaan ja pahimmassa tapauksessa jätetään huutamaan peitolla
vuorattuun koppaan tai liikkumattomaan sänkyyn. Lapsen lajinmukaiset
odotukset ja todellisuus eivät kohtaa toisiaan: kohdun ulkopuolella
todellisuus onkin aivan muuta kuin mitä lapsi geeneihinsä ohjelmoidun
kehityslinjan mukaan odottaisi. Lapsi ahdistuu, on itkuinen,
sairastelee, kehittyy hitaammin.
|
sylivaihe |
Liedloff käsittelee paljon vauvan
varhaisvaiheita. Hänen näkemyksensä mukaan lapsen ensimmäiset
elinkuukaudet määrittävät tulevan asenteen elämään. Liedloff puhuu
”syli-vaiheesta” (in-arms phase), joka sijoittuu syntymän ja
ryömimään oppimisen (eli ulkomaailmaan suuntautumisen) väliin.
Lajinkehityksen lakien mukaisesti lapsi hakee ”syli-annoksensa”
täyteen ennen kuin voi siirtyä seuraavaan kehitysvaiheeseen. Ja kun
tuo annos täytetään eli lapsi saa olla kannettavana ja läheisyydessä
ensi kuukautensa, hän muodostaa terveen itsetunnon ja suhtautuu
luottavaisesti toisiin ihmisiin.
Liedloffin mukaan ihmislapsi on kuitenkin mukautuvainen, ja sillä on
jokaiselle menestyvälle lajille ominaista pyrkimystä stabiliteettiin,
vallitsevan tilan säilyttämiseen. Vauvakin siis sopeutuu ympärillään
vallitseviin oloihin vähitellen – vaikka ne poikkeaisivat siitä, mitä
syntyvä lapsi on odottanut – ja pyrkii kehittämään identiteettinsä
näiden mukaisiksi. Esimerkiksi lapsi, joka on pienestä asti ”opetettu”
yksinäisyyteen, hakee tiedostamattaan koko elämänsä ajan tuota
yksinäisyyden tilaa ja järjestää asiansa siten, että se säilyy.
Liedloff kirjoittaa: ”Ihmisen taipumus kohti stabiliteettiä
vastustaa kaikkia sellaisia pyrkimyksiä tai olosuhteita, jotka
tekisivät hänestä kovin paljon enemmän tai vähemmän yksinäisen kuin
mihin hän on tottunut.” Samoin lapsi, joka on omaksunut ajatuksen
siitä, että hän on epätoivottu tai rasittava, hakeutuu tiedostamattaan
aina sellaisiin olosuhteisiin, joissa saa tuntea tuon saman tunteen.
Tämä johtuisi Liedloffin mukaan ihmislajin pyrkimyksestä status quon
säilyttämiseen.
Mistä sitten voimme tietää, mikä on ihmislajille luonnollinen ja
”oikea” tapa elää ja hoitaa lapsia? Liedloffin mukaan se selviää
tarkkailemalla luonnonkansoja, kuten yequana-intiaaneja.
Turmeltumattomien jalojen villien ihannoimisessa piilee romantisoinnin
vaara, ja paljon kysymyksiä jää kirjassa avoimiksi. Liedloffin
havaintojen mukaan kuitenkin näillä ensikuukausinaan jatkuvasti
kannetuilla lapsilla, joiden tarpeet tyydytetään välittömästi – rinta
on aina saatavilla kun sitä tarvitaan – ei esiinny länsimaisten lasten
tapaan itkuisuutta tai koliikkia. Ja kun sylivaihe on saatettu
päätökseen ja lapsi on saanut tarvitsemansa annoksen täyteen, hän
suuntautuu hämmästyttävällä energialla ja rohkeudella ulkomaailmaan.
Sen sijaan lapsi, joka jää vaille niitä olennaisia varhaisvaiheiden
kokemuksia, jotka ”antaisivat perustan hänen sisäisen
potentiaalinsa täyteen kukoistukseen” (kuten Liedloff kirjoittaa),
ei ehkä koskaan tunne itseään täydellisesti, ehdottomasti,
kyseenalaistamattomasti oikeaksi ja hyväksi. Kuitenkin tämä
oikeellisuuden ja hyvyyden kokemus on ollut luonnollista ihmislajin
edustajille 99,99 % ajan sen historiasta. Liedloffin mukaan
länsimaisen ihmisen angsti, ahdistus ja jatkuva tunne siitä että
jotakin puuttuu, johtuu nimenomaan siitä, että olemme harhautuneet
pois jatkumoltamme, menettäneet kyvyn auttaa vauvamme luonnollisen
elämän alkuun. Kun vauva jää vaille sylivaihetta, hän etsii sitä
loppuelämänsä, muodossa tai toisessa – sellaista alkuyhteyttä äidin
kanssa, joka on sisäänkirjoitettu lajimme kehitykseen.
Liedloff käsittelee pitkästi sitä, millaisia seurauksia varhaisella
deprivaatiolla (joksi hän nimittää vauvan fyysistä ”eristämistä”
ensimmäisinä elinkuukausina) on ihmisen elämässä. Erilaiset
riippuvuudet, työn vältteleminen ja helppouteen (ikään kuin syliin ja
kannettavaksi) pyrkiminen, parisuhteisiin ripustautuminen tai
vaihtoehtoisesti tuhoava käytös toisia ihmisiä kohtaan ovat muun
muassa hänen mukaansa piirteitä, jollaisia ei yequana-heimossa
esiinny. Liedloffin mukaan jopa Freud olisi kirjoittanut
psykoanalyyttisen teoriansa toisin, jos olisi päässyt tarkkailemaan
yequana-äitejä ja vauvoja!
|
jatkumo ja nykymaailma |
Se, miten Liedloff kuvaa länsimaisen vauvan
havaintomaailmaa, on järkyttävää luettavaa. Vauva elää ensi
kuukausinaan ”ikuista nyt-hetkeä”. Hänelle asiat ovat joko oikein
(jatkumon mukaisesti) tai väärin. Hän ei osaa toivoa tai odottaa, että
jos asiat ovat kehnosti nyt, ne paranevat pian. Hän ei voi ajatella,
että ”äiti tulee kohta takaisin” kun äiti jättää hänet: vauvan maailma
on äkkiä romahtanut. Hän itkee, joka on hänen yrityksensä saada syli
taas palaamaan ja saattaa asiat kohdalleen. Liedloff kirjoittaa:
”Mutta jos [vauva] jätetään itkemään liian pitkäksi aikaa, jos
vastausta, jota hän itkullaan hakee, ei tulekaan, itkun ilmentämä
yritys saada asiat taas kuntoon lakkaa ja tilalle tulee tyhjyys vailla
aikaa tai toivoa.” Ja vielä: ”Mikään hänen esi-isiensä
kokemuksessa ei ole valmistanut häntä yksin jäämiseen, nukkuessa tai
valveilla, ja vielä vähemmän siihen, että hän joutuisi itkemään ilman
vastausta.” (Vapaasti suomennettuna.)
Liedloff on sikäli realisti, että tajuaa, että täydellisesti
ihmislajin alkuperäisen jatkumon mukaiseen elämäntapaan on meikäläisen
nykyihmisen vaikea päästä. Mutta jatkumo-elämäntapaa voi pyrkiä
soveltamaan mahdollisimman pitkälle. Lisäksi kirja sisältää
suunnitelman yhteiskunnan muuttamiseksi: kun vanhemmat lakkaavat
ajattelemasta, että lapset ovat heidän omaisuuttaan jota heillä on
oikeus ja jopa velvollisuus kouluttaa käyttäytymään kuten tahtovat, ja
tajuavat, että lapset ovat osa ihmislajin jatkumoa, ollaan matkalla
parempaan. Monet yhteiskunnan ongelmat rikollisuudesta lasten
kaltoinkohteluun vähenevät Liedloffin mukaan, jos ihmiset eivät jää
vaille olennaisia varhaisvaiheiden yhteyden kokemusta ja sitä
tunnetta, että ovat hyviä ja ehdoitta rakastettuja.
Liedloff siis kritisoi meidän länsimaista lastenhoitokulttuuriamme
kovin sanoin siitä, miten vaistoista vieraantunutta se on. Äidit ehkä
vaistoavat, mikä olisi oikein pienen vauvan kanssa – mutta eivät
uskalla luottaa omaan vaistoonsa. Voiko varhaista ”sylivaiheen
deprivaatiota” sitten paikata enää myöhemmin lapsuudessa? Liedloffin
mukaan pikkulapset hyötyvät valtavasti siitä, että he saavat tulla
syliin, syleihin, aina kun tahtovat, ja nukkua vanhempiensa sängyssä
näiden kanssa. Yleensä lapset jo melko pian, saatuaan läheisyyttä
kyllikseen, haluavat omasta aloitteestaan siirtyä omaan sänkyyn.
Liedloffin mukaan alusta asti ”perhepedissä” nukkuneet lapset yleensä
haluavat siirtyä omaan sänkyyn kahden vuoden paikkeilla.
Liedloff ottaa esille myös väitteen, että lapsi joka saa liian paljon
huomiota, ei kasva itsenäiseksi, ja väitteen, että lapsen jatkuva
kantaminen heikentäisi lapsen luottamusta itseensä. ”Olemme jo
nähneet”, hän kirjoittaa, ”että itseluottamus syntyy täysin
eletystä sylivaiheesta, mutta olennaista on, että siinä lapsi on
jatkuvasti läsnä, mutta harvoin huomion keskipisteenä. Lapsi
yksinkertaisesti on läsnä, keskellä hoivaajansa elämää, jatkuvasti
kokemassa asioita, turvallisesti kannateltuna.” Liedloffin mukaan
äidin rooli on olla saatavilla, kun lapsi tarvitsee, mutta välttää
yli-innokasta ylihuolehtimista ja jatkuvaa huomion kiinnittämistä
lapseen. Jos lasta ylisuojellaan eikä hänen anneta itse testata
osaamisensa rajoja, hän jättääkin vastuun selviytymisestään
vanhemmilleen – sen sijaan, että kantaisi sen itse.
|
lapsen oikeudet |
Liedloffin mukaan ”jatkumolapset” eli ne,
jotka saavat varhaisvaiheissaan kylliksi luonnollista läheisyyttä,
kantamista, elämän keskellä olemista, pystyvät vailla liikoja lukkoja
ja estoja ja ahdistuksia nauttimaan elämästään, ja heillä on koko
persoonallisuutensa potentiaali käytössään kehittymiseen, oppimiseen,
työskentelyyn, iloitsemiseen. Kirjan lopuksi Liedloff heittää vielä
vaatimuksen lapsen oikeuksista: saako lasta kohdella miten vain
kasvatuksen nimissä? Aikuista ei jätettäisi yksin itkemään, aikuisen
ahdistusta yritettäisiin lievittää ja aikuisella olisi oikeus vaatia
tätä, miksei sitten lapsella. Liedloffin mukaan me voimme muuttaa
yhteiskuntaa ja maailmaa paremmaksi, kun lähdemme liikkeelle omista
lapsistamme ja autamme heitä rakentamaan persoonallisuudelleen vahvan
pohjan. Sillä hyvin kohdellut lapset kohtelevat hyvin myös omia
lapsiaan. Liedloff kirjoittaa: ”Kun todella ymmärrämme, mitä
seurauksia on sillä miten kohtelemme vauvoja, lapsia, toisiamme ja
itseämme, ja opimme kunnioittamaan lajimme todellista luontoa, saamme
aimo annoksen lisää kykyä iloita.”
|
|