[Liedloff] [Ljungberg] [Jackson]
[Pantley] [Sears]
[Granju] [SearsII] [Sears III] |
 |
Ruotsalainen lääkäri ja käyttäytymistutkija Tomas
Ljungberg kirjoittaa vihkosensa alussa, että käsitys siitä, miten
lapsia tulisi hoitaa, on vaihdellut eri aikakausina ja eri
kulttuureissa paljon. Välillä on oltu sitä mieltä, että lapsi on
jätettävä omiin oloihinsa, jotta hän kehittyisi itsenäiseksi.
Välillä taas väitetään, että lapsi voi parhaiten, kun saa olla
fyysisesti lähellä aikuista. Toisinaan on suositeltu imetystä
neljän tunnin väliajoin, toisinaan taas lapsentahtista imetystä
lapsen oman halun mukaan. Joskus lapsia on imetetty useita vuosia,
joskus imetys lopetettu jo parin kuukauden jälkeen. Mistä voimme
tietää, mikä on oikea tapa, jos vaistomme eivät sitä kerro? |
Ljungberg etsii ja esittelee
luonnollista, luonnonmukaista tapaa hoitaa lapsia. Hän tutkii
ihmisen biologista alkuperää, ja perustelee biologian,
humaanietologian ja evoluutiopsykologian avulla sitä, mikä tapa
hoivata jälkeläisiä on ihmislajille luontainen. Pieneen 62-sivuiseen vihkoseen on koottu napakasti tietoa. Se
jakautuu kahteen osaan: teoreettiseen taustaan, jossa Ljungberg
tutkii biologista perustaamme ja sitä, miten ihminen on
kehittynyt. Hän tarkastelee ensinnäkin sitä, miten varhaisessa
ihmisten metsästäjä-keräilijäyhteisössä on hoidettu lapsia, ja
toisaalta sitä, miten eläimet – etenkin apinat – hoitavat
poikasiaan.
Toisessa osassa tarkastellaan käytäntöjä: millaiset käytännön
tavat hoitaa lapsia ovat luonnollisia so. ihmislajille
alkuperäisiä ja ominaisia. |
|
ihmisen kehityksestä |
Ihmisen kehityshistorian perusteella voidaan
nykykäsityksen mukaan tehdä ihmisen käyttäytymistä koskevia
johtopäätöksiä. Kuten Jean Liedloffkin kirjoittaa, ihmislaji kuten
jokainen menestyvä laji on kehityttyään pysynyt lajina melko
stabiilina. Ihmisen ominaisuuksiin kuuluu suuri sopeutumiskyky, mutta
itse lajin perusodotukset ja -edellytykset eivät ole pääpiirteiltään
muuttuneet.
Siksi Ljungberg luo katsauksen varhaisten ihmisyhteisöjen elämään. Hän
käsittelee ensin ihmisen kehittymistä: ihmisen alkukotihan on
itäisessä Afrikassa ja ihmisillä ja apinoilla sama biologinen
alkuperä. Varhaiset ihmiset elivät metsästäjä-keräilijä-yhteisöissä,
joissa oli yleensä vaihdellen 30-50 ihmistä. Tämä joukko, jossa usein
oli läheisesti toisilleen sukua olevia ihmisiä isovanhemmista
sisaruksiin ja serkkuihin, pystytti väliaikaisia leirejä, metsästi ja
keräili ruokaa leirin lähiympäristöstä aikansa ja vaihtoi taas
leiripaikkaa. Metsästäjä-keräilijä -leirissä oli pysyviä parisuhteita
ja vanhemmat asuivat yleensä yhdessä lastensa kanssa omassa teltassa
tai majassa. Myös toisten heimojen kanssa oltiin tekemisissä.
Ihminen onkin perustaltaan sosiaalinen laji, ja ihmisen kehitys on
Ljungbergin mukaan paljolti johtunut näistä sosiaalisista yhteisöistä.
Metsästäjä-keräilijä-leirissä oli tehokas työnjako, jonka ansiosta
ihmisille jäi paljon vapaa-aikaa. Vapaa-aika käytettiin sitten
juttelemiseen, rituaalisiin juhliin, lasten kanssa leikkimiseen,
satujen ja myyttien kertomiseen jne. Näiden ajanviettotapojen takia
metsästäjä-keräilijät elivät läheisessä henkisessä yhteydessä sekä
toistensa että ympäröivän luonnon kanssa.
|
perhe ja heimo |
Ljungberg esittelee metsästäjä-keräilijä
-heimojen elämää ja lastenhoitoa. Tämän avulla hän tekee päätelmiä
siitä, mikä on ihmislapselle luonnollista. En voi referoida koko
vihkoa, joten poimin muutamia keskeisiä juttuja. Ensimmäisenä
Ljungberg mainitsee sen, että lapselle on luonnollista olla osa
suurempaa sosiaalista yhteisöä. Lapsen äiti ja isä ovat olleet läsnä
lapsen kasvaessa, mutta perhettä on ympäröinyt myös muu suku ja heimo.
Ljungberg mainitsee, että monissa alkuperäiskulttuureissa joku muu
kuin biologinen isä on usein ollut ”isän” roolissa lapselle.
Esimerkiksi äidin veli, serkku tai joku muu miessukulainen on
edustanut ”isää” silloin kun varsinainen isä ei ole ollut saatavilla.
|
synnytys |
Synnytyksessä naista ovat avustaneet heimon
toiset naiset. (Miehillä on synnytyksen kuluessa usein ollut
meneillään oma synnytysseremoniansa keskenään; jonkinlainen symbolinen
synnytys.)
Synnytyksen jälkeen äidille on järjestetty mahdollisuus olla vain
vauvansa kanssa. Hän on kantanut lasta päivät, pitänyt sitä sylissään
ja nukkunut sen vieressä. Tänä aikana nainen ei ole tehnyt mitään
muita askareita, ja muut heimon jäsenet ovat auttaneet häntä. Tämä
aika, jona äiti on keskittynyt vain ja ainoastaan vauvaansa, on
vaihdellut eri heimoissa, mutta useimmiten se on ollut 2 - 4 kuukauden
pituinen!
Ljungbergin mukaan metsästäjä-keräilijäyhteisöissä on siis pidetty
tärkeänä äidin ja lapsen välisen tärkeän siteen, lapselle olennaisen
kiintymyssuhteen muodostumista. Sille on annettu aikaa ja tilaa ohi
kaiken muun lapsen ensimmäisinä elinkuukausina. Lasta on pidetty
tiiviissä kehokontaktissa, kannettu ja imetetty tiuhaan ympäri
vuorokauden.
|
sisarukset |
Ihminen, kuten ihmisapinat, on saanut
luonnonolosuhteissa lapsia harvoin: 3-4 vuoden välein. Tätä
tiuhemmassa synnyttämisessä metsästäjä-keräilijäyhteisössä sekä äidin
että vanhemman ja nuoremman lapsen riskit kohosivat liian suuriksi.
Ljungbergin mukaan myös lapsen psyykkinen kehitys on 3-4 vuotiaalla
sillä tasolla, että lapsi ei ole enää niin tiiviisti kiinni äidissä ja
mustasukkaisuus pienempää sisarusta kohtaan on vähäisempää.
|
kasvatuksesta |
Metsästäjä-keräilijäyhteisöitä tutkittaessa on
havaittu, että kun lapsi on pieni, sitä ei ole erityisemmin
”kasvatettu” siinä mielessä, että sille yritettäisiin opettaa
sääntöjä. Kun lapsi on pieni, läheisyys, aika, kärsivällisyys ja
tunnesiteet ovat olleet tärkeitä. Tapoja ja ohjeita ja esimerkiksi
kuivaksioppimista on alettu opettaa 1,5 - 2 vuoden iässä. Tässä
Ljungberg viittaa Daniel Sterniin, jonka kehityspsykologisissa
tutkimuksissa on havaittu, että 1,5-2 vuoden ikäinen lapsi alkaa nähdä
itsensä objektiivisemmin, ymmärtää symboleita ja alkaa osata käyttää
ja ymmärtää abstraktia puhetta. Näitä edellytyksiä tarvitaan, jotta
lapsi voi ymmärtää abstrakteja ohjeita.
|
mitä voimme tänään tehdä lastemme hyväksi |
Ljungbergin mukaan yhteiskuntamme on pahasti
vinksahtanut ja vieraantunut. Monet pulmat lasten kanssa
vältettäisiin, jos etsittäisiin luonnonmukaisempaa tapaa olla lasten
kanssa. Vihkosensa lopuksi Ljungberg listaa näitä tapoja. Mitä
nykyäiti tai -isä voi yrittää tehdä? Voi esimerkiksi, Ljungberg
kirjoittaa, yrittää olla tunteva ja herkkäkuuloinen lapsensa viestien
suhteen. Kiirettä olisi hyvä välttää ja antaa aikaa vanhemman ja
lapsen tunnesuhteen muodostumiselle. Vanhemman pitäisi olla lapsen
saatavilla – myös kantamista Ljungberg suosittelee, kun lapsi on
pieni. Samoin hän suosittelee nukkumista yhdessä lapsen kanssa.
Imetyksen osalta Ljungberg kumoaa luonnollisesti suositukset imettää
jonkin tietyn aikataulun mukaisesti. Imetyksen pituudesta Ljungberg
kirjoittaa, että täysimetys kuuden kuukauden ikään asti on
suositeltavaa, mutta jos lapsi itse on kiinnostunut ottamaan ruokaa ja
laittamaan sitä suuhunsa jo pari kuukautta aikaisemmin, ei tälle ole
esteitä. Ljungbergin mukaan imetystä kannattaa jatkaa muun ravinnon
ohella 2-3 vuoden ikään asti.
Lapsen kasvaessa vanhemman olisi osattava Ljungbergin mukaan olla myös
herkkä lapsen muuttuville tarpeille. Lapsi saattaa esimerkiksi haluta
yhä enemmän irrottautua vanhemmista ja tehdä asioita itsenäisesti ja
ilman näitä. ”Tämä ei ole epäonnistumista”, Ljungberg kirjoittaa,
”vaan päinvastoin: mitä enemmän läheisyyttä ja turvallisuutta lapsi
saa aikaisessa vaiheessa, sitä itsenäisempi hänestä tulee myöhemmin
elämässä.”
Lasten jättämisestä hoitoon Ljungberg kirjoittaa, että olisi tärkeää,
että lapsen ja tätä hoitavan ihmisen olisi annettu kunnolla tutustua
ennen hoitoon jättämistä. Toisin sanoen olisi tärkeää, että lapsella
muodostuisi kiintymyssuhde häntä hoitavaan ihmiseen. Alle yksivuotias
ei pysty muodostamaan Ljungbergin mukaan kuin yhden tai muutamia
kiintymyssuhteita, mutta jo 3-4 vuoden ikäinen pystyy paljon helpommin
kiintymään ja hakemaan tukea muistakin kuin äidistä tai muusta
ensisijaisesta hoitajasta.
|
jatkuvuus, säännöt, rutiinit - ja oman sisimmän kuunteleminen |
Kiinnostavinta Ljungbergin vihkosessa on se, miten hän löytää
erilaisten ”pehmeän lastenhoidon” käytännöiksi muodostuneiden juttujen
(kuten pitkä imetys, kantoliinat, perhepeti, läheisyys ja lapsen
kuunteleminen) tueksi faktaa ihmisen kehityshistoriasta.
Vihkosen lopuksi Ljungberg toteaa, että lapsi tarvitsee jatkuvuutta,
sääntöjä ja rutiineja - rajojen asettaminen kasvavalle lapselle on
luonnollista ja tarpeellista.
Viimeiseksi hän vielä kehottaa - erilaisten oppien ja teorioiden
sijaan - vanhempia kuuntelemaan sisintään ja omia tunteitaan. ”Kun
seuraamme omia tunteitamme, seuraamme biologisia juuriamme ja annamme
lapsillemme luonnollisemman ja alkuperäisemmän elämän alun”, hän
kirjoittaa.
|
Seuraavana sarjassa: Jackson, D. Three in a bed - the benefits of
sleeping with your baby. |
|