Peräpukamista punastelematta
Peräpukamat ovat peräaukon seudun laajentuneita laskimoita, osittain perinnöllisiä suonikohjujen tavoin. Peräpukamat ovat hyvin yleinen vaiva, sekä raskausaikana että synnytyksen jälkeen. Kohtu painaa tavallisesti juuri niitä laskimoita, joita pitkin pukamasuonten veri kulkee ja synnytyksessä tulee usein ponnistusvaiheessa pinnisteltyä niin että peräsuolen suonetkin rupeavat pullistelemaan.

Monet kokevat peräpukamat vaikeana tai jotenkin nolona aiheena, ja kärsivät mielummin kuin hakevat apua. Onneksi kotioloissakin voi usein varsin helposti itse hoitaa peräpukamia, jopa kokonaan päästä niistä eroon. Seuraavassa kaveripiirissä ja lääkärikirjojenkin mukaan hyväksi havaittuja konsteja, sopivat toki isillekin.

älä lue vessassa
Vessassa äitikin saa joskus levähtää. Ei kuitenkaan kannata jäädä sinne asumaan, ainakaan pöntölle. Nosta jalat lasten jakkaralle, näin helpotat ulostamista, ja tee tarpeesi mieluiten nopeasti, ilman pinnistelyä. Huuhtele kylmällä vedellä, mikä useimmiten rauhoittaa ärtynyttä ihoa, tai pyyhi hellävaraisesti valkoisella pehmeällä paperilla, karhea paperi saattaa ärsyttää. Paina mahdolliset ulkonevat pukamat sisään varovasti, jos voit. Ulkopuolelle jääneisiin pukamiin syntyy helpommin verihyytymiä, jotka voivat olla varsin kivuliaita, vaikka eivät kuitenkaan ole vaarallisia.
syö terveellisesti
Syö paljon kuituja ja juo runsaasti nestettä, jotta suolesi sisältö olisi pehmeää. Yritä välttää ummetusta. Kova massa raapii ärtynyttä limakalvoa. Suoli toimii optimaalisesti kun käyt vessassa jokaisen isomman aterian jälkeen, eli n. kolmisen kertaa päivässä. Mikäli sinulla on taipumusta ummetukseen, aloita päiväsi juomalla pari isoa lasillista huoneenlämpöistä vettä tyhjään vatsaan. Se on monilla tehokas keino herättää ulostamisrefleksi.

Rajoita suolan käyttöä, sillä liika suola sitoo nestettä kehoon ja tämä saattaa synnyttää verisuonipullistumia sekä peräsuolessa että muualla.Vahvat mausteet, liika kahvi, olut tai kola, voivat myös ärsyttää peräaukon seutua ja aiheuttaa kutinaa.

rasvaa
Voit helpottaa ulostamista rasvaamalla peräaukon ja sentin verran peräsuolta esim. jojobaöljyllä, mikä on pehmeää vahaa. Käytä apunasi vaikka vanupuikkoa. Apteekin peräpukamavoiteitakin voit kokeilla. Ne saattavat tuntua hyvinkin tehokkailta supistavien vaikutustensa johdosta. Eivät kuitenkaan useimmiten poista vaivaa, mutta tuovat helpotusta kipuun ja lievittävät ärsytystä.
harrasta istumakylpyjä
Vaihtoehtoisissa hoitolaitoksissa esim. Saksassa ja Ruotsissa harrastetaan istumakylpyjä moniin vaivoihin. Tähän on ihan erityisiä ammeitakin. Tavallinen vähän isompi vati tai ammekin käyvät varsin maniosti. Laske astiaan kymmenisen senttiä lämmintä vettä ja istu siihen polvet koholla. Kylpyhoito parantaa alueen verenkiertoa ja lievittää kipua. Kylmääkin vettä voi kokeilla.
älä nosta, huilaa välillä
Älä nosta raskaita esineitä tai istu pitkään kyykyssä esim. rikkaruohoja kitkemässä. Jos olet raskaana voit maata 4-6 h välein vasemmalla kyljelläsi aina noin parikymmentä minuuttia. Tämä vähentää alaruumiin päälaskimoon kohdistuvaa painetta.
treenaa lihaksia
Alapäässä on paljon monille tuntemattomia lihaksia. Raskausaikana ja synnytyksen jälkeen terveydenhoitaja voi neuvoa harjoittelemaan emättimen seudun lihaksia, joilla on pidättämiskykyyn ja seksiin vaikutusta. Samoin voit supistaa päivän mittaan peppusi lihaksia ja itse sulkijalihasta. Siitä saattaa olla paljonkin apua peräpukamavaivoihin. 
liiku ja pidä painosi kurissa
Kun painoa on vähemmän, alaraajoihin kohdistuu vähemmän painetta. Sama juttu kun istut vähemmän.
ohjeista
Lääkäri on tarkistanut ohjeet, mutta niillä ei voida korvata lääkärin hoitoa ja Babyidea ei vastaa ohjeiden omakohtaisesta soveltamisesta. Esim. peräaukon seudun kutina tai verinen vuoto voi johtua muustakin kuin peräpukamista. Käy varmuuden vuoksi lääkärissä.
Kommentit ja kokemukset tervetulleita, myös nimimerkillä, sähköpostitse tai palautelomakkeella.