Ohjeita ergonomiseen kantamiseen


  • Opettele sidontoja rauhassa. Vältä liinan kiertymistä. Aluksi voit tarkistaa vielä peilistä, miltä sidonta näyttää. Jos olet epävarma, pyydä sidontaopastusta kokeneelta liinailijalta.


  • Levittele sidonnan tehtyäsi liinaa olkapäillesi ja lapsella polvitaipeesta polvitaipeeseen. Ohjaa liina pois liian läheltä kaulaasi. Näin vältät niska- ja hartiasärkyjä. Lapselle saat mukavan, tukevan asennon. Kun lapsella on jalat sammakkoasennossa, lonkat ovat turvallisessa asennossa eikä kantaminen rasita silloin lapsen kehittyvää selkärankaa.


  • Kanna lastasi napasi yläpuolella. Sido liina riittävän napakaksi, jotta saat lapsen itseäsi vasten. Vältyt selkäkivuilta ja lapsen paino jakautuu parhaiten kannettavaksi kehosi suurilla lihasryhmillä.
  • Käytä erilaisia sidontoja vaihtelevasti. Näin kuormitat kehoasi tasaisemmin kuin käyttämällä aina suosikkisidontaasi.


  • Jos kannat pitkiä aikoja yhtäjaksoisesti, käytä symmetristä sidontaa, jolloin liina on molemmilla olkapäilläsi ja lapsi keskellä kehoasi edessäsi tai selässäsi.


  • Jos käytät paljon rengasliinaa, käytä sitä vuoroin molemmilla olkapäilläsi.


  • Kun lapsi on liinassa huomioi oikea nostoasento: selkä suorana, taakka lähelläsi ja nosta reisilläsi. Sama koskee tietysti kyykystä ylösnousua lapsi liinassa ihan ilman muuta taakkaakin.


  • Käytä matalakorkoisia jalkineita (ja talvella myös liukuesteitä).


  • Kiinnitä huomiota ryhtiisi. Supista vatsa- ja selkälihaksiasi, vie katse eteen ja pyöräytä olkapäät taakse.


  • Pidä huolta itsestäsi. Liiku ja lepää riittävästi.


  • Jos sinulla on toistuvia niska- ja hartiasärkyjä, selkäkipuja tms. vähennä hetkellisesti liinailua ja pohdi, oletko huomioinut edellä mainitut asiat.

Artikkelin kirjoittaja on fysioterapeutti Kirsi Koivula, Aaron 7/02, Annin 4/00 ja Roosan 5/96 äiti. Jos haluat kysyä lisää tai kommentoida, kirjoita suoraan Kirsille.