Vinkkejä raskauspahoinvoinnin lievittämiseen

Raskauspahoinvointi alkamisajankohta ajoittuu yleensä kuudennen raskausviikon paikkeille. Silloin istukka alkaa erittää gonadotropiinia, raskaushormoonia. Oireet huipentuvat kahdeksannella/yhdeksännellä raskausviikolla ja vähentyvät yleensä 13. viikon jälkeen. 

Raskauspahoinvointi on usein aamuapahoinvointia, mutta eräät tulevat äidit kärsivät siitä lähes vuorokauden ympäri. Joillakin olo on pahin illalla, työpäivän jälkeen. Ja hajutkin voivat toimia pahoinvoinnin laukaisijana.

Kokeile erilaisia keinoja. Nyt voi auttaa jokin, joka ei enää toimikaan ensi viikolla ja se mikä auttoi ystävääsi, ei välttämättä auta sinua.
vinkkejä
  • Pidä verensokeri tasaisena syömällä pieniä hiilihydraattipitoisia aterioita (täysjyväriisiä, täysjyväpastaa, perunaa, voileipäkeksejä, paahtoleipää hunajalla...) pitkin päivää.
  •  
  • Syö jotakin (esim. täysjyväkorppu tai -keksi) ennen kuin nouset aamulla tai yöllä (vessankäynnille). Liikkuminen tyhjällä vatsalla yleensä pahentaa kuvotusta.
  •  
  • Juo runsaasti. Jäävesi saattaa auttaa. Lihaliemi, vesi, sitruunavesi, hedelmämehu yms. - kokeile erilaisia nesteitä.
  •  
  • Napostele manteleita. Manteleissa on rasvaa, valkuaisaineita ja B-vitamiineja ja niitä on helppo kuljettaa mukana. Mantelit auttavat myös närästykseen.
  •  
  • Vältä paistettuja ruokia ja huonolaatuista rasvaa. Paistetut ruoat ja niiden haju saa monet raskaana olevat voimaan entistä pahemmin. Paistetut ruoat ovat myös vaikeasti sulavia ja viipyvät vatsassa kauemmin.
  •  
  • Jotkut vitamiinit voivat aihettaa pahoinvointia, ja toiset vitamiinit lievittää sitä. B6-vitamiinia (pyroksiinia) käytetään pahoinvoinnin hoitoon ja ehkäisyyn.
  •  
  • Homeopaattinen lääke Nux Vomica saattaa auttaa (potenssi 6x tai 12x). Laita 5 helmeä kielesi alle kolme kertaa päivässä ja kaihda voimakkaita tuoksuja, kuten kamferia tai piparminttua. Colchicum saattaa vähentää hajuherkkyyttä.
  •  
  • Kokeile hierontaa, akupainantaa tai akupunktuuria. Partnerisi voi hieroa sinua päivittäin ja itse voit käsitellä Nei Guan-pistettä/Pericardium 6, joka on "pahoinvointipiste". Tämä piste sijaitsee keskellä ranteen sisäpuolta, kolmen sormen leveyden päässä kämmenestä, jänteiden välissä. Paina melko lujasti muutaman minuutin ajan.
  •  
  • Aromaterapia, esim. pari tippaa eteeristä bergamotti-, piparmintty- tai sitruunaöljyä nenäliinaan (tai tuoksulamppuun/kiveen) ja nuukaisu useamman kerran päivässä voi myös olla avuksi.
  •  
  • Jääkaapissa avoin purkki ruokasoodaa auttaa poistamaan yököttävän hajun.
  •  
  • Magnesiumlisä auttaa joitakin.
jos kaik´on ok
Luota omaan kehoosi ja tuntemuksiisi. Syö sitä mitä tekee mieli, mutta vältä mahdollisuuksien mukaan roskaruokaa (ja kahvia, keinotekoisia makeutusaineita ja lääkkeitä), sillä raskauden ensimmäinen kolmannes on vauvan kehityksen kannalta hyvin tärkeää aikaa.

Vaikka voit pahoin ja oksennat, niin vauva saa useimmiten riittävästi ravintoaineita ja raskauspahoinvointi on jopa näyttänyt olevan merkki raskauden onnistuneesta etenemisestä.

koska pitäisi huolestua?
  • Jos et virtsaa ja tunnet kärsiväsi nestehukasta.
  •  
  • Mikään ei pysy sisälläsi (ei edes vesi tai mehu) 4-6 tuntiin.
  •  
  • Jos painosi laskee huomattavasti.

Raskauspahoinvoinnista voi kehittyä tila, jota kutsutaan termillä hyperemesis gravidarum. Hoitamattomana tila voi häiritä kehon elektrolyyttitasapainoa ja aiheuttaa esim. pulssin epäsäännöllisyyttä. Ota siis yhteyttä neuvolaan tai lääkäriin, jos et saa raskauspahoinvointia hallintaan kotikonstein.

lähteet
Kane, E. Nausea in pregnancy.
Tkac, D. (toim.) 1990. Kotihoidon ja lääkinnän ABC. Helsinki: Suuri suomalainen kirjakerho.
Sydänääni-lehti. 2001. Aktiivinen Synnytys ry, nro 2-3.
 
palautetta lukijoilta

Luin ohjeenne pahoinvoinnin kanssa pärjäämiseen. Itse olen toisen raskauden aikana huomannut, että ainoa, mikä auttaa on sänkyyn meno: pää tyynyyn, silmät kiinni ja peitto korville. Aluksi vellominen ja yökkiminen jatkuu, mutta jostain syystä rauhoittuu pikku hiljaa. Ei pidä samalla katsella televisiota tai lukea. Pelkkä lepo.

Onnea muille pahoinvoiville, koittakaa kestää. --Raisa, Vantaalta

Olen kärsinyt molempien raskauksien aikana todella rankasta raskauspahoinvoinnista ja tämän jälkimmäisen aikana olin sairaalahoidossa tiputuksessa muutaman päivän.

Itse törmäsin oksennellessani siihen, että jopa neuvolassa ja lääkärissä minun tilaani ei otettu vakavasti. Minua riepoteltiin aina eri lääkärissä ja tuijotettiin sokeasti veriarvoihin ja tuloksena oli se, että lopuksi kun hädin tuskin jaksoin (miltei kontaten) raahautua päivystykseen, minut vietiin ambulanssilla eteenpäin, sillä terveyskeskuksessa minulle ei enää saatu laitettua tippaa! Liian monta kertaa jouduin kuulemaan sana: "Kyllä se siitä... Muista levätä... Muista syödä... Kyllä minuakin yökötti... Pian se menee ohi.." Kun ihminen oksentaa kymmenen viikkoa yhteen soittoon, aamuin, illoin ja aina sillä välillä ja nukkuu vain pitääkseen pahan olon loitolla, on elämä pelkkää selviytymiskamppailua!
 
Voimia siskot! Ole oikeutetusti pahalla päällä ja keskity ainoastaan omaan olemiseen. Näin jälkeenpäin on aina helppo sanoa, mutta se on todella sen arvoista ja KUKAAN joka ei ole samaa kokemut ei voi ymmärtää :)! -
-Sanna

Lisävinkit ja ajatukset tervetulleita osoitteeseen info@babyidea.fi